تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۹۹/۰۴/۲۹ هیات وزیران درخصوص “سند راهبردی توسعه گردشگری” طی نامه شماره ۶۶۶۳۴ مورخ ۹۹/۰۶/۱۶ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
هیئت وزیران در جلسه ۲۹/۴/۱۳۹۹ به پیشنهاد شماره ۴۶۳۲۲/۹۶۲۱۰۰ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۶ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به استناد بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
کلیه دستگاههای مقرر در سند راهبردی توسعه گردشگری به شرح پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، موظف به اجرای اقدامات مربوط به سند مذکور هستند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور
سند راهبردی توسعه گردشگری
۱- مقدمه
سند راهبردی توسعه گردشگری با مشخص نمودن خطوط کلان سیاستی براساس حوزه مداخلات اصلی حوزه گردشگری، پایه و مبنای اجرایی شدن برنامه ملی توسعه گردشگری خواهد بود. در این راستا، این سند به منظور ایجاد زمینه تدوین برنامه ملی گردشگری و پیادهسازی اهداف آن در پویاترین حالت ممکن و منطبق با رویکرد افزایش بهرهوری و همچنین دستیابی به شاخصهای توسعه پایدار گردشگری تدوین شده است.
۲- در این سند، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- گردشگری: مجموعه فعالیتهایی که فرد یا افراد در مسافرتهای داخلی یا خارجی و به صورت فردی یا گروهی که بیش از (۲۴) ساعت باشد و به منظور کسب و کار نباشد، انجام میدهند.
ب- سند: سند راهبردی توسعه گردشگری.
پ- برنامهریزی راهبردی: ابزاری که سازمانها را قادر میسازد ضمن شناخت محیط و پیگیری مداوم آن، مسیر مناسبی را جهت ادامه فعالیت و رشد و گسترش در پیش گیرند.
ت- مقصد گردشگری: هر کشور، شهر، ناحیه یا محدوده جغرافیایی که از لحاظ جاذبههای گردشگری و امکانات، قابلیت و توان لازم برای پذیرش گردشگر را داشته باشد.
ث- توسعه پایدار: توسعه به نحوی که نیازهای نسل کنونی را بدون به مخاطره انداختن توانایی
نسلهای بعدی برای برآوردن نیازهایشان، تأمین کند.
ج- گردشگری پایدار: نوعی از گردشگری که آثار اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی فعلی و آتی خود را کاملاً مد نظر قرار میدهد و در قبال این اثرات مسئول و متعهد است و به تأمین نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت گردشگری، محیطزیست و جامعه میزبان میپردازد.
چ- برنامه ملی: برنامه ملی توسعه گردشگری، به عنوان برنامه اجرایی این سند، شامل تنظیم و تدوین چهارچوب توسعه بلندمدت برای گردشگری و یک برنامه اقدام کوتاهمدت برای فعالیتها و اقدامات اولویتدار میشود.
ایران به سبب برخورداری از منابع غنی جاذبههای طبیعی و فرهنگی، با تمرکز بر گردشگری میتواند با راهبردها و برنامههای منظم و منسجم، وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش دهد و به عنوان یک منبع پایدار از حوزه گردشگری بهرهمند شود. بنابراین گردشگری باید به سمت توسعه پایدار (اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیستمحیطی) حرکت کند و در راستای توسعه ظرفیتها و ارتقای قابلیتهای موجود در زمینههای میراث فرهنگی (ملموس و غیرملموس)، میراث طبیعی، دانشها و هنرهای سنتی، فناوری بومی و صنایع دستی گام بردارد. از سوی دیگر، با در نظر داشتن سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری و لزوم حرکت کشور به سمت اقتصاد بدون اتکا به نفت، صنعت گردشگری میتواند نقش اساسی را در تنوعبخشی اقتصادی ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ براساس ارزشهای حاکم بر کشور، با اتخاذ رویکرد توسعه پایدار، همهجانبه و متوازن، استفاده منطقی از میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی و استفاده حداکثری از مشارکت بخش خصوصی به عنوان یکی از پیشرانهای توسعه کشور، از نظر توسعهیافتگی صنعت گردشگری جزء کشورهای برتر منطقه خواهد بود.
۴- بیانیه مأموریت
فراهم ساختن زمینه توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران به گونهای که به موجب آن حفظ، تقویت و عرضه هویت فرهنگی و ارزشهای حاکم بر جامعه، ارتقای آگاهی و فرهنگسازی در زمینه گردشگری، بهبود رقابتپذیری کشور در این حوزه، ارتقای کیفیت تجربه گردشگر از طریق نوآوری و تنوعبخشی به محصولات گردشگری، توزیع متوازن زمانی و مکانی سفر در کشور، تسهیل ورود به فضای کسب و کار گردشگری، اشتغالزایی، ارزآوری و درآمدزایی و هدایت ذینفعان اصلی در توسعه صنعت گردشگری در راستای رویکرد گردشگری پایدار حاصل شود.
۵- ارزشها
الف- توسعه گردشگری در راستای تقویت هویت دینی- ملی.
ب- صیانت از ارزشهای ایرانی- اسلامی، تنوع قومی، میراث فرهنگی و طبیعی و احیا، ترویج و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی.
پ- رعایت منشور (کد) اخلاق گردشگری.
ت- تأکید بر الگوی توسعه گردشگری جامعهمحور.
ث- بهرهمندی و دسترسی عادلانه همگانی به سفر.
ج-رعایت اصول توسعه پایدار در گردشگری.
۶- اهداف کلان
الف- اهتمام به تحکیم هویت فرهنگی، حفظ ارزشها، میراث طبیعی، فرهنگی و صنایع دستی.
ب- معرفی کشور به عنوان مقصد گردشگری و معرفی آثار میراث فرهنگی و طبیعی ایران به
سایر ملل.
پ- بهبود فضای کسب و کار و افزایش اشتغال کارآمد با تأکید بر جوامع محلی، جوانان و زنان در صنعت گردشگری از طریق فرهنگسازی.
ت- ارتقای سطح رفاه و نشاط اجتماعی.
ث- تقویت همکاریهای نهادی و بین بخشی در راستای توسعه صنعت گردشگری.
ج-تقویت مشارکت بخش عمومی- خصوصی در راستای افزایش رقابتپذیری گردشگری.
چ- ارتقای کیفیت تجربه گردشگران.
ح- همکاری در توسعه متوازن منطقهای کشور.
خ- افزایش سهم خدمات گردشگری از درآمدهای ملی.
د- تلاش در راستای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی کشور با بهبود تصویر ذهنی از ایران در سطح بینالمللی.
۷- حوزه همکاری دستگاههای مرتبط با گردشگری
با توجه به نیاز مبرم گردشگری کشور به وجود نقشه راهی به عنوان تعیینکننده خطمشی اصلی توسعه گردشگری، سند بر اساس اسناد بالا دستی حوزه گردشگری تهیه و تدوین شده است.
بدیهی است سند مذکور به دلیل ماهیت فرابخشی گردشگری، باید با همکاری نهادهای مختلف اجرا و پیادهسازی شود. بر همین اساس تمامی دستگاهها و نهادهای دولتی ذیربط در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و محلی و بخش خصوصی مربوط، ملزم به همکاری و هماهنگی در برنامههای کاری خود با رویکردهای سند هستند و در این راستا ضروری است از تخصیص بودجه برای پیادهسازی برنامهها اطمینان حاصل کنند. بنابراین موارد زیر به عنوان زمینههای همکاری بین دستگاهی از میان وظایف ذاتی دستگاهها احصا (جدول شماره (۱)) و بر اساس راهبردهای کلان سند حاضر، در قالب احکام (جدول شماره (۲)) آمده است. در جدول مربوط به احکام، مقصود از وزارتخانه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
ردیف |
دستگاه همکار اصلی |
حوزه همکاری |
---|---|---|
۱ |
وزارت امور خارجه |
الف – تهیه بسته اجرایی[۱] دیپلماسی گردشگری ب – تسهیل و تسریع صدور و لغو روادید پ – تنظیم موافقتنامهها برای لغو روادید |
۲ |
وزارت فرهنگ و |
الف – شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان از طریق فعالیتهای فرهنگی – تبلیغاتی در داخل و خارج از کشور ب – بهرهگیری از ابزار و امکانات به منظور ترویج و معرفی میراث فرهنگی و قابلیتهای گردشگری کشور در سطح بینالمللی و داخلی |
۳ |
وزارت راه و شهرسازی |
الف – اثرگذاری بر توسعه گردشگری با تهیه و ارایه پیشنهادهای مؤثر بر گردشگری و طرحهای توسعه شهری و منطقهای به مراجع ذیربط ب – توسعه و گسترش زیرساختهای حمل و نقل گردشگری پ – ارایه پیشنهادهای لازم جهت بهروزرسانی، بازنگری یا تکمیل قوانین و مقررات ناظر بر نحوه بهرهبرداری از حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی |
۴ |
وزارت اطلاعات |
الف – تسهیل روند تأیید و اعطای روادید به گردشگران خارجی ب – بررسی مسایل امنیتی در ارتباط با متقاضیان روادید ورود به کشور پ – واپایش (کنترل) مسایل امنیتی در ارتباط با گردشگران خارجی در زمان اقامت ت – مشارکت در سیاستگذاری و توافقات مربوط به لغو روادید با سایر دولتها ث – تسریع و تسهیل در پاسخ به استعلامات امنیتی متقاضیان تأسیس مؤسسات گردشگری و مراکز اقامتی |
۵ |
وزارت کشور |
الف – فراهم کردن موجبات حفظ امنیت گردشگران ب – ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اطلاعاتی، انتظامی و نظامی پ – سیاستگذاری، راهبری و نظارت بر امور مربوط به اتباع خارجی ت – تشکیل و مدیریت کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی ث – زمینهسازی برای فعالیت مطلوب تشکلهای غیردولتی |
۶ |
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
الف – تأمین امنیت گردشگران ب – واپایش (کنترل) مدارک گذرنامهای گردشگران در مرزهای ورودی به منظور تنظیم آمارهای گردشگری پ – نظارت بر اماکن اقامتی و تأسیسات گردشگری |
۷ |
مرکز آمار ایران |
احصا و جمعآوری دادهها و اطلاعات صنعت گردشگری و ارایه آن به دستگاههای ذیربط در حوزه گردشگری |
۸ |
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی |
توسعه و همگامسازی آموزشهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در حوزه گردشگری با سیاستهای وزارتخانه |
۹ |
وزارت صنعت، معدن و تجارت |
سیاستگذاری و تخصیص جوایز صادراتی، شرکت در نمایشگاهها و نظایر آن |
۱۰ |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
الف – برگزاری رویدادهای آموزشی و هماندیشیها (سمینارها) ب – برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی مرتبط باگردشگری در مقاطع مختلف دانشگاهی پ – برقراری تعامل با مراکز آموزشی و دانشگاهی سایر کشورها |
۱۱ |
وزارت آموزش و پرورش |
آموزش مفاهیم و ارتقای سواد گردشگری در برنامههای آموزشی مدارس |
۱۲ |
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
الف – توسعه زیرساختهای گردشگری سلامت ب – توسعه و ترویج گردشگری طب سنتی پ – تهیه و ارایه داده و اطلاعات مرتبط با حوزه گردشگری ت – نظارت مؤثر بهداشتی برای ارتقای کیفی خدمات گردشگری |
۱۳ |
وزارت امور اقتصادی و دارایی |
تهیه بسته مشوقهای رونق اقتصاد گردشگری با همکاری دستگاههای ذیربط |
۱۴ |
وزارت جهاد کشاورزی |
واگذاری اراضی برای طرحهای سرمایهگذاری گردشگری با در نظرداشتن ملاحظات زیستمحیطی |
۱۵ |
سازمان صدا و سیما |
الف – تهیه و پخش محصولات رسانهای با موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و ب – آگاهسازی و ترویج فرهنگ سفر و گردشگری |
۱۶ |
سازمان حفاظت محیط زیست |
مدیریت فعالیتهای گردشگری در مناطق تحت مدیریت سازمان |
۱۷ |
بنیاد شهید و امور ایثارگران |
الف- شناساندن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان جاذبه فرهنگی گردشگری کشور برای گردشگران داخلی و خارجی ب- برقراری تعامل با نهادها و مؤسسات مرتبط سایر کشورها در جهت توسعه گردشگری صلح و جنگ |
۱۸ |
وزارت نیرو |
بهرهگیری از ظرفیت پهنههای اطراف سدها و تأسیسات آبی برای توسعه گردشگری |
۱۹ |
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور |
همکاری در زمینه توسعه گردشگری در فضای مجازی و گردشگری مجازی |
[۱] – بسته اجرایی، مجموعهای از چندین پروژه به هم پیوسته یا خوشهای از پروژههای متجانس و به هم مرتبط اولویتدار است که به منظور حل یک مشکل اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا درمیآید.
ردیف |
احکام |
مجری |
---|---|---|
۱ |
الف – وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه و با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور، بسته دیپلماسی گردشگری را به گونهای تهیه کند که به ایجاد و ترویج تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه منجر شود. ب – وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه و وزارت اطلاعات، پیشنهادهای لازم را جهت لغو روادید دوجانبه یا یکجانبه براساس بازارهای هدف مورد نظر وزارتخانه بررسی، تنظیم و به هیئت وزیران ارایه کند. |
وزارت امورخارجه
|
۲ |
الف – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشی از سیاستهای تولید آثار فرهنگی را به شناساندن موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران به جهانیان اختصاص دهد و زمینه نشر آن را در رسانههای بینالمللی فراهم سازد. ب – سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ارتقای سطح دانش و بینش رایزنان فرهنگی نسبت به موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری، از ظرفیت آنان به عنوان رایزنان گردشگری در سایر کشورها استفاده کند. پ – سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اعلام تقویم برگزاری رویدادها و هفتههای فرهنگی به وزارتخانه، از ظرفیت این برنامهها در کشورهای بازار هدف گردشگری به منظور معرفی قابلیتهای گردشگری ایران بهرهبرداری کند. |
وزارت فرهنگ و |
۳
|
الف – وزارت راه و شهرسازی در جهت توسعه مقاصد گردشگری، سیاستهای حمایتی را در حوزه قیمتگذاری حمل و نقل هوایی تنظیم کند. ب – سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده (۲۲) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) -مصوب ۱۳۸۰-، با مشارکت وزارتخانه، نسبت به معرفی زمینهای مناسب برای تأسیسات گردشگری اقدام کند. پ – شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران و مطابق با مطالعات انجامشده، پهنههای مناسب استقرار کاربریهای گردشگری را در نظر بگیرد. ت – وزارت راه و شهرسازی سیاستهای توسعه زیرساختهای حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاستهای توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند. تبصره- برنامه اجرایی این جزء به صورت سالانه توسط وزرات راه و شهرسازی و وزارتخانه تدوین و اعلام خواهد شد. ث – وزارت راه و شهرسازی به منظور صدور مجوز تأسیسات گردشگری براساس ضوابط وزارتخانه برای بخش خصوصی، در چهارچوب ماده (۱۷) قانونی ایمنی راهها و راهآهن |
وزارت راه و شهرسازی |
۴ |
الف – طرحهای مربوط به احداث و بهرهبرداری از تأسیسات گردشگری در مقیاس استانی، صرفاً در شورای برنامهریزی و توسعه استان طرح، بررسی و تصویب شود. ب – شوراهای اسلامی شهر و بخش نسبت به اعمال حداکثری تخفیفات و معافیتهای مورد نیاز در نحوه محاسبه عوارض، هزینههای صدور پروانه ساختمانی و تغییر کاربری در چهارچوب مصوبات مربوط اقدام کنند. پ- استانداران از ظرفیت همه کارگروههای استان در راستای دستیابی به اهداف توسعه گردشگری استان و نیز تسهیل و تسریع در سرمایهگذاریها و صدور مجوز در حوزه گردشگری بهرهبرداری کنند. |
وزارت کشور
|
۵ |
الف – نیروی انتظامی دسترسی به آمار و اطلاعات روزانه مربوط به ورود و خروج گردشگران و اماکن اقامتی را برای وزارتخانه برقرار کند. ب – نیروی انتظامی با همکاری وزارتخانه درخصوص نحوه برخورد با گردشگران در مبادی ورودی و خروجی و اعمال واپایش (کنترل)های نامحسوس در مقصدهای گردشگری نیروهای خود را آموزش دهد. پ – نیروی انتظامی نقاط ناامن و حادثهخیز مشخصشده برای گردشگران را به وزارتخانه اعلام کند تا نسبت به اطلاعرسانی درخصوص آنها اقدام شود. ت – نیروی انتظامی شرایط تردد تورها در مسیرهای گردشگری مجاز را تسهیل و امنیت آنها را فراهم کند. ث – نیروی انتظامی با رعایت ضوابط و استانداردهای مورد نظر وزارتخانه نسبت به اجرای برنامههای آموزشی نیروهای انتظامی پلیس شهری در امر خدماتدهی به گردشگران اقدام کند. ج – نیروی انتظامی امنیت اجرای جشنوارههای فرهنگی، سنتی، هنری و موسیقی زنده در تأسیسات گردشگری دارای مجوز از نهادهای ذیربط را تأمین و موارد مربوط به تخلفات و پیشنهادهای خود را به نهادهای مسئول منعکس کند. |
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران |
۶ |
مرکز آمار ایران با همکاری وزارتخانه، طرح حسابهای اقماری[۱] گردشگری را اجرا کند. |
سازمان برنامه و بودجه کشور |
۷ |
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سرفصلهای دروس مربوط به رشتههای زیرمجموعه گردشگری را متناسب با نیازهای بخش گردشگری و با همکاری وزارتخانه بازبینی کند. |
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی |
۸ |
الف – وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری و هماهنگی وزارتخانه، برنامههای ترویج و معرفی قابلیتهای گردشگری را از طریق رایزنان بازرگانی اجرا کند. ب – وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تهیه دستورالعمل تخصیص جوایز صادراتی و شرکت در نمایشگاهها با همکاری وزارتخانه و براساس اولویت بازارها و محصولات گردشگری اقدام کند. پ – وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ساماندهی و ارتقای بازارهای موجود و راهاندازی بازارچههای خوداشتغالی در شهرها، به ویژه محوطهها و مسیرهای گردشگری، به صورت دایمی و موقت اقدام کند. |
وزارت صنعت، معدن و تجارت |
۹ |
الف – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سرفصلهای مربوط به رشتههای گردشگری در تمام دانشگاههای زیرمجموعه خود را متناسب با نیازهای احصاشده بخش گردشگری کشور، ب – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارتخانه، عهدهدار آموزش و تربیت نیروی انسانی پژوهشگر، متعهد و خلاق است که بتواند صنعت گردشگری را راهبری کند و تنگناهای اجرایی آن را برطرف سازد. |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
۱۰ |
الف – وزارت آموزش و پرورش، مفاهیم برنامههای آموزشی و تربیتی مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با همکاری وزارتخانه تدوین و اجرا کند. ب – وزارت آموزش و پرورش برنامههای مرتبط با ارتقای آگاهیهای عمومی گردشگری را با همکاری وزارتخانه تدوین و اجرا کند. |
وزارت |
۱۱ |
الف – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار و اطلاعات مرتبط با گردشگری سلامت را در اختیار دستگاههای ذیربط قرار دهد. ب – امور تشخیص، درمان و پیگیری درمان گردشگران سلامت به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. به منظور تمشیت امور گردشگری سلامت، تعیین ضوابط تخصصی و اطلاعات مربوط به توانمندیهای کشور در زمینه پزشکی و بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدور و تمدید مجوز تسهیلگری در این خصوص به عهده وزارتخانه است. پ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارایه خدمات تشخیص، ت – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارتهای بهداشتی خود را با هدف حمایت از صنعت گردشگری اعمال کند. |
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
۱۲ |
وزارت امور اقتصادی و دارایی، بسته رونق اقتصاد گردشگری را به صورت سالانه با همکاری وزارتخانه و سایر دستگاههای ذیربط، متناسب با تغییر و تحولات اقتصادی تنظیم کند. |
وزارت |
۱۳ |
وزارت جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) با همکاری وزارتخانه، |
وزارت جهادکشاورزی |
۱۴ |
معاونت حقوقی رییس جمهور با همکاری وزارتخانه، منشور حقوق گردشگران، |
معاونت حقوقی |
۱۵ |
الف – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج و توسعه گردشگری، اقدامات زیر را با همکاری وزارتخانه اجرا کند: – تهیه و پخش برنامههای آموزش و ترویج فرهنگ سفر در جامعه به منظور توسعه گردشگری داخلی و پذیرش گردشگران خارجی. – پوشش رویدادهای گردشگری در سطح استانی، ملی و برون مرزی. – تولید و پخش برنامه، فیلم و مستندهای مرتبط با موضوع گردشگری به منظور توسعه گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی. – همکاری در بهرهبرداری از آرشیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه برای تولید محتوای گردشگری. ب – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای فرهنگ عمومی گردشگری، با همکاری وزارتخانه نسبت به تهیه و اجرای برنامه با موضوع گردشگری تبصره- تهیه محتوا بر عهده وزارتخانه است. |
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران |
۱۶ |
الف – سازمان حفاظت محیطزیست با مشارکت وزارتخانه، دستورالعملها و ضوابط طبیعتگردی در مناطق تحت مدیریت را تدوین کند. ب – اجرای طرحهای طبیعتگردی در محدوده پهنههای تفرجی مناطق تحت مدیریت تبصره- دستورالعملها و ضوابط طبیعتگردی در مناطق حفاظتشده چهارگانه با محوریت کمیته ملی طبیعتگردی در صورت لزوم بازبینی و ابلاغ خواهد شد. پ- کلیه طرحهای گردشگری کشور که مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیستمحیطی هستند، قبل از صدور مجوز اجرا، مکلف به ارایه گزارش ارزیابی اثرات زیستمحیطی و اخذ تأییدیه از سازمان حفاظت محیطزیست هستند. تبصره- سازمان حفاظت محیطزیست به منظور تسریع فرایندهای سرمایهگذاری در بخش گردشگری، حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی گزارش و پاسخگویی به متقاضی اقدام کند.
|
سازمان حفاظت |
۱۷ |
الف – وزارت اطلاعات پاسخ به استعلامهای تعیین صلاحیت امنیتی متقاضیان تأسیس مراکز گردشگری و تأسیسات گردشگری را تسریع و تسهیل کند. ب – وزارت اطلاعات در راستای جذب بیشتر گردشگران خارجی، پاسخ به استعلامهای صدور روادید از سوی وزارت امور خارجه را تسریع کند. پ – وزارت اطلاعات با هدف جلوگیری از نفوذ عوامل و جاسوسهای تشکیلات (سرویسهای) اطلاعاتی بیگانه، نسبت به اشراف اطلاعاتی بر گردشگران خارجی و اماکن و تأسیسات گردشگری اقدام کند. ت – وزارت اطلاعات از طریق وزارتخانه نسبت به آموزش راهنمایان گردشگری و مالکان، مدیران و کارکنان تأسیسات گردشگری در زمینه مسایل امنیتی اقدام کند. ث – وزارت اطلاعات به منظور مدیریت مسایل امنیتی مرتبط با گردشگری و ایجاد همافزایی در رسیدگی به موضوعات امنیتی گردشگران، نسبت به تشکیل کارگروه امنیت گردشگری با مشارکت نیروی انتظامی و وزارتخانههای امور خارجه و کشور و وزراتخانه اقدام کند. ج – وزارت اطلاعات تحت عنوان دفتر بررسی و همکاری نسبت به همافزایی با وزارتخانه، همچنین ایجاد شرایط و بستر مساعد جهت افزایش گردشگران خارجی و تسهیل در |
وزارت اطلاعات |
۱۸ |
الف – وزارت ورزش و جوانان به منظور ارتقای امور گردشگری ورزشی، آموزش و ب – وزارت ورزش و جوانان برای امور گردشگری ورزشی با شرکت های مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز از وزارتخانه همکاری کند. پ – وزارت ورزش و جوانان نسبت به معرفی سازمانهای مردمنهاد جوانان ت – وزارت ورزش و جوانان اقدامات لازم برای احیا و توسعه ورزشهای سنتی و بازیهای بومی محلی را در راستای توسعه گردشگری ورزشی انجام دهد. |
وزارت ورزش و جوانان |
۱۹ |
در اجرای بند (ب) ماده (۹۷) قانون برنامه ششم توسعه، تولیت آستانها و اماکن زیارتی با همکاری وزارتخانه نسبت به توسعه زیرساختهای گردشگری مذهبی و زیارتی کشور با توجه به استانداردهای گردشگری اقدام کنند. |
تولیت آستان قدس رضوی، تولیت حرم حضرت معصومه (س)، تولیت آستان مقدس شاهچراغ |
۲۰ |
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری وزارتخانه، بسته حمایتی توسعه اشتغال گردشگری پایدار در مناطق روستایی را تهیه کند. |
معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم کشور |
۲۱ |
الف – سازمان اسناد و کتابخانه ملی کلیه اطلاعات دیداری و شنیداری موجود در آرشیو خود را با رعایت مقررات در قالب رقومی (دیجیتال) و به منظور بهرهبرداری در اختیار وزارتخانه و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد. ب – سازمان اسناد و کتابخانه ملی منابع نوشتاری قابل ثبت در حافظه ملی یا پ – سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسبت به ایجاد فرصت برای تورهای گردشگری به منظور بازدید از کتابخانه ملی و آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقدام کند. |
سازمان اسناد و |
۲۲ |
الف – وزارت نیرو در راستای استفاده از دریاچهها، سدها و منابع و مجاری آبی برای فعالیتهای گردشگری نظیر ماهیگیری تفریحی، ورزشهای آبی و سایر فعالیتهای گردشگری در چهارچوب قوانین و مقررات همکاری کند. ب – وزارت نیرو زمینه استقرار تأسیسات گردشگری در حریم پهنهها، منابع، مجاری و تأسیسات آبی را در چهارچوب قوانین و مقررات فراهم آورد. پ – وزارت نیرو تعرفه آب و برق تأسیسات گردشگری را که دارای مجوز یا پروانه بهرهبرداری معتبر هستند، فارغ از میزان مصرف و نوع کاربری، بر اساس تعرفههای بخش صنعت محاسبه و دریافت کند. ت – وزارت نیرو در جهت معرفی و واگذاری اراضی همجوار منابع، مجاری و تأسیسات آبی دارای قابلیت گردشگری در چهارچوب قوانین و مقررات همکاری کند. |
وزارت نیرو |
۲۳ |
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارتخانه، ضوابط و دستورالعملهای لازم برای تسهیل فعالیت در کسب و کارهای مجازی و ارایه خدمات پشتیبان به گردشگران و شرکتهای گردشگری را تدوین و متقاضیان فعالیت در حوزه گردشگری در فضای مجازی را برای اخذ مجوز تخصصی ازوزارتخانه دلالت کند. |
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور |
۲۴ |
الف – وزارتخانه به منظور رفع مشکلات رفاهی گردشگران و ساماندهی واحدهای غیرمجاز و ارتقای کیفیت خدمات واحدهای بین راهی در مجاورت راههای کشور، نسبت به ساماندهی، صدور و تمدید مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل و بهرهبرداری واحدهای پذیرایی منفرد بین راهی در چهارچوب قوانین و مقررات موجود اقدام کند. ب – تعیین و تأیید صلاحیت علمی و فنی برای صدور مجوز فعالیت مشاوران حقیقی و حقوقی در حوزه فعالیتهای گردشگری بر عهده وزارتخانه است. پ – وزارتخانه نسبت به تدوین ضوابط و استانداردهای آموزشی حرفهای ت – وزارتخانه با همکاری دستگاههای ذیربط، ساعات فعالیت محوطهها، بناها و اماکن تاریخی – فرهنگی و تفریحی شهر را متناسب با نیاز و حضور گردشگران، به ویژه در ساعات غیراداری، تعیین کند. نیروی انتظامی در هماهنگی با وزارت کشور نسبت به تأمین امنیت اینگونه فضاها اقدام لازم را انجام دهد. ث – وزارتخانه در راستای توسعه حقوق جامعه میزبان نسبت به مدیریت تأثیرات گردشگری اقدام کند. ج – وزارتخانه نسبت به تعریف و ایجاد مسیرهای گردشگری شهری روزانه و شبانه اقدام و همهساله به دیگر نهادها اعلام کند تا تأمین امنیت و تقویت زیرساختهای مسیرهای فوق به عنوان یکی از اهداف مهم در برنامهریزی توسعهای این نهادها مدنظر چ – وزارتخانه ذینفعان حوزه گردشگری را برای بهرهمندی از ظرفیتهای گردشگری سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشویق و ترغیب کند. ح- وزارتخانه به منظور اثرگذاری دستاوردهای دوران دفاع مقدس و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت با همکاری دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی مرتبط، نسبت به معرفی و بهرهمندی از ایثارگران توانمند به منظور خدماترسانی، اشتغال و کارآفرینی ایشان در حوزه فعالیتهای گردشگری اقدام کند. خ- وزارتخانه با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بنیاد شهید و امورایثارگران و به منظور ارتقای جایگاه گردشگری صلح و جنگ در صنعت گردشگری کشور، درخصوص ایجاد همافزایی بین زیرساختهای گردشگری کشور و آثار و یادمانهای باقیماندهاز دفاع مقدس (در موزههای دفاع مقدس و مناطق جنگی غرب کشور و موارد مشابه) اقدام لازم را به عمل آورد.
|
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی |
۲- حساب اقماری گردشگری، روشی برای اندازهگیری سهم مستقیم اقتصادی مصارف گردشگری در یک اقتصاد ملی است.
۸- الزامات تحقق و پیادهسازی سند
الف – تکمیل و بهروزآوری برنامه ملی گردشگری کشور توسط وزارتخانه حداکثر یک سال پس از ابلاغ سند.
ب – پایش و ارزیابی پیادهسازی احکام مصوب در سند به صورت سالانه توسط
سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه.
پ – انتشار گزارش پیشرفت اقدامات انجامشده وفق سند راهبردی توسعه گردشگری به صورت
دو سالانه توسط وزارتخانه.
ت – ایجاد هماهنگی و همافزایی بین دستگاهی در توسعه گردشگری از طریق تشکیل
شورای راهبری و نظارت بر تحقق سند راهبردی توسعه گردشگری با محوریت وزارتخانه و با حضور دستگاههای ذیربط.
۹- راهبردهای کلان و سیاستهای توسعه گردشگری و اقدامات اساسی برای حل چالشهای مربوط به صنعت گردشگری به شرح زیر است: