آشنایی با شیوه‌های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز داخلی

دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

آشنایی با شیوه‌های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که احتمالا اکثر مسافران تا به حال در سفرهای هوایی با آن مواجه شده‌اند،
تاخیر در زمان پرواز و یا لغو پرواز است. تاخیر در پرواز می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد،
دلایلی همچون نقص فنی هواپیما، تغییرات آب و هوایی، مشکلات امنیتی فرودگاه و… .

در اکثر پروازها معمولا ده دقیقه تاخیر وجود دارد و تقریبا کسی برای این تاخیر کوتاه مدت گلایه نمی‌کند
بلکه اگر شاهد تاخیرهای بیشتر مثلا یک ساعت باشیم آنجاست که دیگر مسافر شاکی شده و جویای علت می‌شود.
در این مقاله قصد داریم شما را نسبت به حق و حقوق مسافر هنگام مواجهه با این قبیل مشکلات بیشتر آگاه کنیم
تا در سفر بعدیتان اگر با تاخیر روبه رو شدید، آگاهانه به دفاع از حق خود بپردازید و نسبیت به دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز اقدام نمایید. با ما همراه باشید.

نحوه پرداخت خسارت تأخیر به مسافران

اگر یک پرواز با تاخیر همراه شود، ایرلاین مربوطه در قبال مسافر وظایفی دارد.
اگر روز قبل از پرواز به شما اعلام شود که ساعت پروازتان دست‌خوش تغییر شده و با تعجیل و یا تاخیر همراه است، در این مواقع شامل خسارت نمی‌شود.
البته مسافران در صورت تغییر حداقل دو ساعت در پرواز، می‌توانند اقدام به کنسل کردن بلیط خود نمایند.

در صورت به وجود آمدن تاخیر در پرواز، اولین اقدامی که می‌بایست توسط نماینده ایرلاین صورت پذیرد، حضور در میان مسافران و اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز با نهایت احترام و متانت است.
درصورت به وجود آمدن تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت، ایرلاین موظف است که
این موضوع را به شما اطلاع رسانی کرده و پذیرایی مختصری (اعم از نوشیدنی سرد یا گرم به همراه شیرینی مناسب) از شما صورت بگیرد.

در صورتی که تاخیر پرواز شما بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت باشد، ایرلاین باید پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی انجام دهد، امکاناتی همچون برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی در اختیار مسافر قرار دهد، در صورت درخواست مسافر برای تغییر پرواز و امکان پذیر بودن آن، باید متناسب با خواسته‌ی مسافر عمل شود؛ همچنین در صورت درخواست مسافر باید اقدامات مورد نیاز برای اعزام وی با سایر ایرلاین‌ها صورت پذیرد؛ در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز نیز ایرلاین موظف است جهت استرداد کامل وجه بلیت مسافر اقدام نماید.

در صورت تاخیر بیش از ۴ ساعت، ایرلاین مربوطه علاوه بر وظایفی که برای تاخیر تا ۴ ساعت را باید انجام دهد
باید برای جبران خسارت به میزان ۳۰ درصد از نرخ بلیط را به مسافر برگرداند.

اگر به هر دلیلی پرواز با شرکت هواپیمایی مربوطه در زمان خود انجام نگرفت و آن شرکت مسافران را
در همان ساعت از طریق سایر خطوط هوایی به مقصد مورد نظر برساند، مشمول جریمه تاخیر و یا پرداخت خسارت نخواهند شد.

تاخیر یا ابطال پرواز به دلیل شرایط جوی

اگر به دلیل شرایط آب و هوایی و یا شرایط فوق‌العاده در فرودگاه مبدا، مقصد
و یا مسیر، تاخیر یا ابطال بیش از دو ساعت صورت گرفته باشد
ایرلاین صرفا موظف به پذیرایی و استرداد وجه می‌باشد.

لغو پرواز توسط شرکت هواپیمایی

در این رابطه دستورالعمل حقوق مسافر اعلام کرده است که درصورت ابطال پرواز توسط ایرلاین مربوطه
اگر از زمان خرید بلیط هواپیما تا زمان پرواز بیش از یک هفته زمان باشد و ایرلاین اقدام به لغو پرواز کند،
وجه بلیط به صورت کامل باید استرداد شود. اگر لغو پرواز از شش روز الی ۲۴ ساعت مانده به پرواز
توسط شرکت هواپیمایی صورت بگیرد، ایرلاین موظف است علاوه بر استرداد کامل وجه بلیط، ۳۰ درصد از نرخ پایه بلیت را به مسافر پرداخت نماید. همچنین اگر لغو پرواز ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر استرداد کامل وجه بلیت، به میزان ۵۰ درصد از نرخ پایه بلیت را نیز به مسافر پرداخت کنید.

منبع : دستورالعمل حقوق مسافر را می توانید از اینجا دریافت نمایید.